Középiskolások számára


Játékos múzeumpedagógiai foglalkozásaink közül téma, korosztály, ráfordítandó idő és a rövid leírás szerint is tudnak válogatni. Nézzék meg kínálatunkat, majd írják meg nekünk a választott foglalkozás címét!

Utazás a Föld körül

Téma/kiállítás: Kontinensek földrajza, Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítás

Korosztály: 1-4. évfolyam
Szükséges idő: kb. 90 perc

A foglalkozáson a gyerekek egy Föld körüli utazást tehetnek Vándor Nándor és Gömbi társaságában. Képzeletbeli utazásunkra a Földrajzi Múzeumból indulunk és érintjük Afrikát, Ázsiát, Amerikát, Európát, miközben játékok segítségével teszünk szert új ismeretekre, valamint múzeumi tárgyakat is kézbe vehetünk. A foglalkozás végén a Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítás tárgyain keresztül összegezzük a tanultakat.

Kincsek a múzeumban

Téma/kiállítás: Magyar utazók, földrajzi felfedezők

Korosztály: 1-12. évfolyam
Szükséges idő: kb. 90 perc

A diákok csapatokat vagy párokat alkotnak. Először a múzeumpedagógiai teremben feladatok segítségével megismerjük a kiállítás tárgyait, majd lemegyünk a kiállítótérbe, s a tanulóknak fotók alapján kell megkeresniük az adott tárgyakat. A foglalkozás végén néhány tárgyat kézbe is lehet venni, végül egy online kvízzel foglaljuk össze a tanultakat. A tárgykeresős játék versenyre is mehet.

A magyar földrajzi felfedezők élete és utazásai

Téma/kiállítás: Magyar utazók, földrajzi felfedezők

Korosztály: 7-12. évfolyam
Szükséges idő: kb. 90 perc

A foglalkozáson a diákok csoportokban, feladatlap segítségével saját maguk fedezik fel a teljes kiállítást, megismerkednek mintegy 40 magyar földrajzi felfedező, utazó életével és tetteivel. A foglalkozás végén egy online kvízzel foglaljuk össze a tanultakat.

A magyar földrajzi felfedezők tárgyai

Téma/kiállítás: Magyar utazók, földrajzi felfedezők

Korosztály: 7-12. évfolyam
Szükséges idő: kb. 90 perc

A foglalkozáson a diákok csoportokban, feladatlap segítségével saját maguk fedezik fel a kiállítás szinte összes múzeumi tárgyát, megismerkednek távoli népek hangszereivel, viseleteivel, fegyvereivel és a kontinensek állataival. A foglalkozás végén egy online kvízzel foglaljuk össze a tanultakat.

Legyél Te is tárlatvezető!

Téma/kiállítás: Magyar utazók, földrajzi felfedezők


Korosztály: 5-12. évfolyam Szükséges idő: kb. 60-90 perc (létszámtól függően)

A diákok egyénileg vagy párokba rendeződve megkapják egy-egy földrajzi felfedezőnek a nevét. Erről a személyről a kiállítás anyaga alapján készítenek egy névjegyet, majd az osztály rendhagyó tárlatvezetésen vesz részt, hiszen ők maguk lesznek a tárlatvezetők. Nagyon hasznos, ha a diákok szóbeli kifejezőkészségét, illetve az egymásra való odafigyelés képességét szeretnénk fejleszteni. A foglalkozás végén egy online kvízzel foglaljuk össze a tanultakat. Fontos készségek: szövegértés, kommunikáció.

45 perc alatt a Föld körül

Téma/kiállítás: Kontinensek földrajza, térképészet, Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítás

Korosztály: 7-12. évfolyam
Szükséges idő: kb. 60 perc

A diákok egy nagyon érdekes, képzeletbeli, tengeri hajókiránduláson vesznek részt, mely során az egész Földet bejárják, és sok kalandon keresztül körbe utazzák a Földet. A foglalkozás elsősorban az atlaszhasználatot és a térképi tájékozódást fejleszti, különösen ajánlott mind a földrajzzal épp ismerkedő, mind az érettségire készülő diákok számára. Fontos készségek: szövegértés, térképi tájékozódás.

A múzeumalapító és geográfus: Balázs Dénes nyomán a Föld körül

Téma/kiállítás: 3276 expedíciós nap kiállítás

Korosztály: 7-10. évfolyam
Szükséges idő: amennyit szeretnének

A kiállítás öt nagy témát érint: Karsztok, Sivatagok, Őserdők, Jég, Vulkánok. A diákok egy vagy több, az Ön által választott témában mélyedhetnek el, ppt-s vetítés, oktatóvideók, játékos feladatok, s természetesen tanári magyarázat segítségével. Mind az öt résztémához egy-egy kb. 60 perces foglalkozás tartozik, mely után magát a kiállítást is megtekintjük. Kérjük, a jelentkezési lap kitöltésekor írja meg azt is, hogy mely témá(ka)t választotta!

Magyarország természetföldrajza – ami a tanórán kimaradt

Téma/kiállítás: Magyarország természetföldrajza, A Kárpát-medence tudományos feltárói kiállítás

Korosztály: 7-10. évfolyam
Szükséges idő: amennyit szeretnének

Ez a foglalkozás szorosabban kapcsolódik az iskolai tananyaghoz, de azon kívül is érint olyan témákat, amelyekre a tanórán nincs elegendő idő. Minden itt felsorolt résztémához tartozik egy elméleti rész, majd utána egy játékos feladat, melyet a diákok csapatokban oldanak meg. Egy-egy ilyen egység kb. 30 percet vesz igénybe. A foglalkozást Ön állíthatja össze! Kérjük, a jelentkezési lap kitöltésekor írja meg azt is, hogy mely résztémákat választotta! Témák: „Legek”; Éghajlat; Vízrajz; Természeti erőforrások; Természetföldrajzi fejtörő; Utazás a térképen. A foglalkozás után megtekintjük A Kárpát-medence tudományos feltárói kiállítást is.

Magyarország gazdaságföldrajza – ami a tanórán kimaradt

Téma/kiállítás: Magyarország gazdaságföldrajza, A Kárpát-medence tudományos feltárói kiállítás

Korosztály: 7-10. évfolyam
Szükséges idő: amennyit szeretnének

Ez a foglalkozás szorosabban kapcsolódik az iskolai tananyaghoz, de azon kívül is érint olyan témákat, amelyekre a tanórán nincs elegendő idő. Minden itt felsorolt résztémához tartozik egy elméleti rész, melyet a diákokkal interaktívan, játékosan oldunk meg. Egy-egy ilyen egység kb. 30 percet vesz igénybe. A foglalkozást Ön állíthatja össze! Kérjük, a jelentkezési lap kitöltésekor írja meg azt is, hogy mely résztémákat választotta! Témák: Idegenforgalom; Élelmiszer-gazdaság; Energiagazdaság (megújuló és nem megújuló erőforrások); Infrastruktúra.

A foglalkozás után megtekintjük A Kárpát-medence tudományos feltárói kiállítást is.

Európa – ami a tanórán kimaradt

Téma/kiállítás: Kontinensek földrajza, Európa földrajza, Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítás

Korosztály: 7-8. évfolyam
Szükséges idő: amennyit szeretnének

Ez a foglalkozás szorosabban kapcsolódik az iskolai Európa-tananyaghoz, de azon kívül is érint olyan témákat, amelyekre a tanórán nincs elegendő idő. Minden itt felsorolt résztémához tartozik egy rövid elméleti rész, majd utána egy játék, melyet a diákok csapatokban oldanak meg. Egy-egy ilyen egység kb. 15 percet vesz igénybe. A foglalkozást Ön állíthatja össze! Kérjük, a jelentkezési lap kitöltésekor írja meg azt is, hogy mely résztémákat választotta!

Témák: „Legek”; Földtörténet; Tájak, vízrajz; Társadalomföldrajz; Zászlók; Ország-főváros; Természetföldrajzi fejtörő; Utazás a térképen.

A foglalkozás után megtekintjük a Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítást is.

Afrika – ami a tanórán kimaradt

Téma/kiállítás: Kontinensek földrajza, Afrika földrajza, Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítás

Korosztály: 7-8. évfolyam
Szükséges idő: amennyit szeretnének

Ez a foglalkozás szorosabban kapcsolódik az iskolai Afrika-tananyaghoz, de azon kívül is érint olyan témákat, amelyekre a tanórán nincs elegendő idő. Minden itt felsorolt résztémához tartozik egy rövid elméleti rész, majd utána egy játék, melyet a diákok csapatokban oldanak meg. Egy-egy ilyen egység kb. 15 percet vesz igénybe. A foglalkozást Ön állíthatja össze! Kérjük, a jelentkezési lap kitöltésekor írja meg azt is, hogy mely résztémákat választotta!

Témák: „Legek”; Földtörténet; Éghajlatok; Tájak, vízrajz; Mezőgazdaság; Népesség és problémák; Zászlók; Ország-főváros; Természetföldrajzi fejtörő; Utazás a térképen.

A foglalkozás után megtekintjük a Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítást is.

Ázsia – ami a tanórán kimaradt

Téma/kiállítás: Kontinensek földrajza, Ázsia földrajza, Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítás

Korosztály: 7-8. évfolyam
Szükséges idő: amennyit szeretnének

Ez a foglalkozás szorosabban kapcsolódik az iskolai Ázsia-tananyaghoz, de azon kívül is érint olyan témákat, amelyekre a tanórán nincs elegendő idő. Minden itt felsorolt résztémához tartozik egy rövid elméleti rész, majd utána egy játék, melyet a diákok csapatokban oldanak meg. Egy-egy ilyen egység kb. 15 percet vesz igénybe. A foglalkozást Ön állíthatja össze! Kérjük, a jelentkezési lap kitöltésekor írja meg azt is, hogy mely résztémákat választotta!

Témák: „Legek”; Földtörténet; Éghajlatok; Vízrajz; Társadalomföldrajz; Zászlók; Ország-főváros; Természetföldrajzi fejtörő; Utazás a térképen.

A foglalkozás után megtekintjük a Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítást is.

Amerika – ami a tanórán kimaradt

Téma/kiállítás: Kontinensek földrajza, Amerika földrajza, Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítás

Korosztály: 7-8. évfolyam
Szükséges idő: amennyit szeretnének

Ez a foglalkozás szorosabban kapcsolódik az iskolai Amerika-tananyaghoz, de azon kívül is érint olyan témákat, amelyekre a tanórán nincs elegendő idő. Minden itt felsorolt résztémához tartozik egy rövid elméleti rész, majd utána egy játék, melyet a diákok csapatokban oldanak meg. Egy-egy ilyen egység kb. 15 percet vesz igénybe. A foglalkozást Ön állíthatja össze! Kérjük, a jelentkezési lap kitöltésekor írja meg azt is, hogy mely résztémákat választotta!

Témák: „Legek”; Földtörténet; Éghajlatok; Társadalomföldrajz; Zászlók; Ország-főváros; Természetföldrajzi fejtörő; Utazás a térképen.

A foglalkozás után megtekintjük a Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítást is.

Ausztrália

Téma/kiállítás: Kontinensek földrajza, Ausztrália és Óceánia földrajza, Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítás

Korosztály: 7-8. évfolyam
Szükséges idő: kb. 90 perc

Ez a foglalkozás szorosabban kapcsolódik az iskolai Ausztrália-tananyaghoz, de azon kívül is érint olyan témákat, amelyekre a tanórán nincs elegendő idő. Minden itt felsorolt résztémához tartozik egy rövid elméleti rész, majd utána egy játék.

Témák: „Legek”; Alapadatok; Éghajlat; Gazdaság; Állatvilág; Óceánia; Földrajzi fejtörő; Utazás a térképen. A végén egy online kvízzel foglaljuk össze a tanultakat.

A foglalkozás után megtekintjük a Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítást is.

Sarkvidékek

Téma/kiállítás: Kontinensek földrajza, Sarkvidékek földrajza, Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítás

Korosztály: 7-8. évfolyam
Szükséges idő: kb. 60 perc

Ez a foglalkozás szorosabban kapcsolódik az iskolai sarkvidékek-tananyaghoz, de azon kívül is érint olyan témákat, amelyekre a tanórán nincs elegendő idő. Részletesen megismerkedünk az Északi- és a Déli-sarkvidékkel: kiterjedésük, jellemzőik, felfedezésük, élőviláguk. A végén online, illetve hagyományos feladatokkal ismételjük át a tanultakat, valamint oktatóvideókkal tesszük még érdekesebbé és érthetőbbé a tananyagot.

A foglalkozás után megtekintjük a Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítást is.

Kék bolygó-A világtenger földrajza

Téma/kiállítás: Kontinensek földrajza, A vízburok földrajza, Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítás

Korosztály: 7-10. évfolyam
Szükséges idő: amennyit szeretnének

Ez a foglalkozás szorosan kapcsolódik az iskolai tananyaghoz, de azon kívül is érint olyan témákat, amelyekre a tanórán nincs elegendő idő. A foglalkozást Ön állíthatja össze! Kérjük, a jelentkezési lap kitöltésekor írja meg azt is, hogy mely résztémákat választotta! A foglalkozás interaktív, több játékot, kísérletet és videót is tartalmaz.

Témák: óceánok és tengerek jellemzői, partvonalak, tengeráramlás, sótartalom, hőmérséklet, hullámzás, parttípusok, tengerjárás, cunami, a tengerek kincsei.

A foglalkozás után megtekintjük a Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítást is.

Atlaszhasználat-Hogyan kell használni a földrajzi atlaszt?

Téma/kiállítás: Tájékozódás a földrajzi térben, Térképészet, Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítás

Korosztály: 5-8. évfolyam
Szükséges idő: kb. 60 perc

A földrajz alapja, hogy tudnunk kell használni a földrajzi atlaszt, hiszen abban rengeteg hasznos információt meg lehet találni, csak ismernünk kell. Ez a foglalkozás abban segít az általános iskolásoknak, hogy magabiztosan tudják kézbe venni az atlaszukat. A foglalkozás egy rövid elméleti bevezető után végig játékból áll, az atlaszban kell megtalálni különböző információkat.

A foglalkozás után megtekintjük a Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítást is.

A térkép-Tájékozódás a földrajzi térben

Téma/kiállítás: Térképészet, Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítás

Korosztály: 5-10. évfolyam
Szükséges idő: kb. 90 perc

A foglalkozás keretében megismerkedünk részletesen a térképpel, a földrajzi fokhálózattal, méretaránnyal, a térkép jelrendszerével, térképtípusokkal, megtanulunk többféle tájékozódási módszert, melyek közül néhányat a gyakorlatban is kipróbálunk. A foglalkozás végig interaktív, a diákoknak folyamatosan feladatokat kell megoldaniuk. Mind kisebbeknek, mind nagyobbaknak ajánlott ez az óra, az 
5-8. évfolyamosokkal többet foglalkozunk az alapismeretekkel és a tájékozódással, a 9-10.-eseknél már szó van a vetítésről és több a számolós feladat is. Földrajz érettségire készülőknek is hasznos lehet.

A foglalkozás után megtekintjük a Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítást is.

Folyók-tavak

Téma/kiállítás: A vízburok földrajza, Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítás

Korosztály: 7-12. évfolyam
Szükséges idő: 60 + 30 perc

Ez a foglalkozás szorosan kapcsolódik az iskolai tananyaghoz, de azon kívül is érint olyan témákat, amelyekre a tanórán nincs elegendő idő. Az első részében oktatóvideók segítségével is megtanuljuk a folyók és tavak téma alapvető fogalmait, a második részben játékos feladatokkal megismerkedünk Földünk nagy folyamaival és tavaival. Ezt a témát alapvetően 9. évfolyamon tanulják, de a foglalkozás játékossága miatt a kisebbeknek, a fontossága miatt pedig a nagyobbaknak, valamint a földrajz érettségire készülőknek is hasznos lehet.

A foglalkozás után megtekintjük a Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítást is.

A földrajzi övezetesség rendszere

Téma/kiállítás: Természetföldrajzi övezetesség, Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítás

Korosztály: 7-12. évfolyam
Szükséges idő: 2x45 perc

A foglalkozás két részből áll: az első 45 percben megismerkedünk az éghajlatot módosító tényezőkkel, valamint megtanuljuk (vagy begyakoroljuk), hogyan kell éghajlati diagramot elemezni. A második 45 percben oktatóvideók és kérdések segítségével ismerjük meg Földünk éghajlatait. A foglalkozás végén külön játékos feladat van az állatvilághoz. Földrajz és biológia érettségire készülőknek is hasznos lehet.

A foglalkozás után megtekintjük a Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítást is.

Hungarikumok – A magyarság csúcsteljesítményei

Téma/kiállítás: Magyarország földrajza, Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítás

Korosztály: 5-10. évfolyam
Szükséges idő: kb. 90 perc

A foglalkozás során különböző játékos feladatokkal megismerjük az összes (jelenleg 89 db) hungarikumot. Képfelismerés, csoportosítás, keresztrejtvény, szókereső, anagramma, kvíz is szerepel a játékok között. A foglalkozás legvégén pedig az úgynevezett „tapogató és kóstoló” keretében lehetőség van bizonyos hungarikumok még alaposabb megismerésére.

A foglalkozás után megtekintjük a Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítást is.

Az Európai Unió földrajza

Téma/kiállítás: Európa földrajza, Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítás

Korosztály: 7-12. évfolyam
Szükséges idő: 90 + 30 perc

Ez a foglalkozás szorosan kapcsolódik az iskolai tananyaghoz, de azon kívül is érint olyan témákat, amelyekre a tanórán nincs elegendő idő. Minden rövid elméleti részt egy játékos feladat követ, így a foglalkozás végére a diákok sokkal tájékozottabbak lesznek az Európai Unióval kapcsolatban. A témák: térségek, nyelv, vallás, unió kialakulása, tagországok, schengen, pénznemek, jelképek, zászlók. A nagyobbakkal az Unió intézményeivel is foglalkozunk. A foglalkozás a végén kiegészíthető egy kb. 30 perces feladattal, mely során a diákok rövid felkészülést követően egyénileg tartanak egyperces kiselőadást egy-egy tagországról.

Földrajz és történelem érettségire készülőknek is hasznos lehet.

A foglalkozás után megtekintjük a Magyar utazók, földrajzi felfedezők kiállítást is.

Időszámítás

Téma: Ókor (igazából bármelyik)

Korosztály: 5-12. évfolyam
Szükséges idő: 45 perc

A 45 perces foglalkozás során a diákok megismerkednek a „nulladik” év problematikájával, a római számokkal, valamint alaposan begyakoroljuk az évtizedek, évszázadok, évezredekkel kapcsolatos számításokat, ami sokaknak nehézséget okoz. A foglalkozás 5. évfolyamtól felfelé minden tanulónak hasznos lehet. A kisebbeknek azért, mert már a történelmi tanulmányaik elején megértik az időszámítást, a nagyobbaknak pedig azért, mert nekik már készségszinten kell(ene) ezeket ismerniük, érettségin használniuk. Nemcsak történelemhez, hanem irodalomhoz, matematikához is hasznos ez az óra.

Iratkozzon fel hírlevelünkre

Friss hírek, kiállítások, programok

Tartsa a kapcsolatot a múzeummal, és elsőként értesülhet új kiállításokról, eseményekről, tanfolyamokról, belépő túrákról és egyebekről.